Your selection: Rosinak & Partner
Cycle Competence Webinars become an online academy!
Several webinars under our motto “This is cycling!” have been held by our platform members since the beginning of the webinar series in 2021. To make this wealth of knowledge more accessible, we have compiled the individual webinar presentations into an archive: the Cycle Competence Academy! It is available on YouTube and on our new overview page “Akademie” in german. [...]
New mobility strategies for St. Pölten and Styria
The new mobility strategy Styria 2024+ and the guiding concept for active mobility in St. Pölten were recently published. Both strategies aim to significantly increase cycling in the coming decades. Cycle competence members Rosinak & Partner in Styria and con.sens mobilitätsdesign in St. Pölten were involved. We have summarized the measures planned to increase cycling in the strategies. Styria: [...]
The new cycle-path construction program in Vienna
Since 2021, the City of Vienna has been stepping up the expansion of cycling infrastructure with increased funding from the klimaaktiv mobil program of the Ministry of Climate Protection. The new construction program was published at the end of March 2024. Important cycling axes and gaps in the main cycling network are being tackled and flagship projects such as [...]
VCÖ Mobility Award for Cycle Competence Members
Many Cycle Competence members are glad to be able to celebrate success at having won the 2022 VCÖ Mobility Award. Especially celebrated was the Radlobby, with their winning project ‘Kidical Mass’ which now takes place in 14 cities Austria-wide. Other prize-winning projects by Cycle Competence members were ‘The City and You’, a mobility program in [...]
New guidelines for austrian cycle planning
Current developments in traffic engineering have caused the previous standards and guidelines for road design from 2014 (RVS) to become outdated. From April 1st 2022 new standards and guidelines for cycling infrastructure are being introduced, which a number of our partners helped formulate. In this article, we will present some of the highlights. […]
Members News with Smart Bikes, Climate Streets and Networking Meetings
There are numerous innovations from the circle of Cycle Competence members, ranging from hardware to research, planning, and construction projects. While con.sens mobilitätsdesign in Hamburg is involved in climate streets and Vello presents a new folding bike model, the first bike street is being planned in Vienna based on the Dutch model. Salzburg Research, on the other hand, is researching [...]
Freizeitradverkehr in Vorarlberg [abseits des Mountainbikens]
Das Land Vorarlberg hat in den letzten Jahrzehnten eine Spitzenposition im Alltagsradverkehr erreicht, mit hohen Wegeanteilen in der alltäglichen Mobilität der VorarlbergerInnen. Die Vorarlberger FreizeitradlerInnen erwarten, dass sich Alltagswege auch gut in der Freizeit nutzen lassen und dass Synergien entstehen können. In einer umfassenden Analyse wurden die Bedürfnisse der unterschiedlichen Typen von FreizeitradlerInnen (abseits von Mountainbike) beleuchtet und die Erkenntnisse [...]
Study on improving recreational cycling in Vorarlberg
At the start of the summer holidays, the topic of cycle tourism is at the forefront of our minds! The province of Vorarlberg commissioned a study by Rosinak & Partner, member of Cycle Competence, to analyse the potential for improvement in recreational cycling in the region. We present a snapshot of the findings: Vorarlberg performs very well in terms [...]
Mobilitätsmaßnahmen im Wohnbau – plus (MMWplus)
Ziel des Projektes MMWplus ist es, durch die Analyse und Integration der Nutzer:innenperspektive, durch Erkenntnisse aus der Verhaltensbiologie und durch Ansätze der Verhaltensökonomie, die Treffsicherheit von Mobilitätsmaßnahmen im Wohnbau zu erhöhen. Das Projekt setzt bei bereits bestehenden Wohnhausanlagen und Quartieren an und leitet konkrete Maßnahmen für die Planung und Umsetzung weiterer Wohngebiete ab.
Unfalltyp Dooring. Erkenntnisse aus der Studie „Radfahren im Längsverkehr neben haltenden und parkenden Fahrzeugen“ im Auftrag des Kuratoriums für Verkehrssicherheit (KFV)
Im Rahmen der Studie wurden österreichweit mittels Erhebungen durch Videoanalyse und Befragungen von insgesamt mehr als 1.000 Personen das Fahrverhalten von RadfahrerInnen und Kfz-LenkerInnen und dessen Wechselwirkungen in Straßenabschnitten mit angrenzendem Längsparkstreifen und unterschiedlichen Typologien der Radverkehrsführung analysiert.
Dooring-Unfälle. Risiken des Radfahrens im Längsverkehr neben haltenden und parkenden Kfz. Eine Untersuchung verkehrstechnischer Lösungen. KFV Sicher Leben #20
In der Studie wurden Untersuchungen an verschiedenen Standorten in Österreich mit unterschiedlicher Radverkehrsführung durchgeführt. Neben Messungen und videogestützten Analysen des Fahrverhaltens des Rad- und Kfz-Verkehrs umfasste die Untersuchung auch standortabhängige und standortunabhängige Befragungen von Verkehrsteilnehmern (Radfahrern sowie Pkw- und Lkw-Lenkern) sowie eine Analyse der Türöffnungsvorgänge und des Parkverhaltens.
Protokoll Webinar So geht Radverkehr 2021
Als Ersatz für den Österreichischen Radgipfel 2021 bot die Plattform Radkompetenz Österreich eine gut besuchte zweitägige Seminarreihe an. ExpertInnen der Plattform luden zu Online-Vorträgen und interaktivem Austausch. Kostenlose Teilnahme wurde von klimaaktiv mobil, der Initiative des Bundesministeriums für Klimaschutz, ermöglicht.
Moscow Cycle Network 2020
Moscow Bicycle Master Plan by Rosinak & Partner
Rosinak & Partner
As planning and consulting company, Vienna-based Rosinak & Partner is working and researching the fields of traffic planning & technology, infrastructure planning, space & mobility, environment, as well as communication. It is important to link those fields and create useful interface know-how. […]